Schudnij po ciąży

Przybieranie na wadze w ciąży jest zupełnie naturalnym procesem. Jeśli również i w ciąży pilnujesz tego, co jesz i nie spełniasz każdej swojej „zachcianki”, szybko stracisz nadmiar kilogramów. Jak schudnąć po porodzie – jakie sposoby możesz zastosować? I czy płaski brzuch po porodzie jest możliwy? Dowiedz się więcej!

Dodatkowe kilogramy nabyte podczas ciąży właściwie trudno nazwać tyciem – samo dziecko waży przeciętnie od 2,5 do 5,5 kilograma, a do tego doliczyć jeszcze należy ok. 3,5 kilograma zapasu na pokarm, wagę łożyska (ok. 1 kg) oraz ciężar wody, która odkłada się w organizmie kobiety (ok. 1,5 kg).

Przeważnie przyrost masy ciała u kobiety w ciąży zależy od jej wagi wyjściowej. Panie z niedowagą przeważnie tyją więcej – nawet do 18 kg, zaś dla tych, które przed ciążą miały nadwagę, często los jest łaskawszy – przybywa im średnio 7-9 kilogramów. Gdy odejmiemy od tego wagę dziecka, łożyska i wód płodowych, okazuje się, że płaski brzuch po porodzie jest jak najbardziej osiągalny. Tym bardziej, że podczas ciąży zapotrzebowanie na energię wzrasta zaledwie o 300 kcal, więc dieta (o ile jest przed i w ciąży zrównoważona) nie powinna diametralnie się zmieniać. Powrót do sylwetki sprzed ciąży ułatwia też karmienie piersią. Jak schudnąć po porodzie, jeśli jednak masz z tym problemy?

Jak schudnąć po porodzie?

Często brak regularności w posiłkach jest zgubny dla organizmu – kiedy młoda mama ma chwilę spokoju, wieczorem nadrabia zaległości związane z jedzeniem, w momencie, gdy powinna jeść małe porcje przez cały dzień. Jeśli chodzi o nadrzędną zasadę, jak schudnąć po porodzie, dietetycy i położnicy radzą, by nie odchudzać się, kiedy jeszcze matka karmi piersią.

Środki przeczyszczające, a tym bardziej głodówki nie są polecane przez lekarza. Zamiast tego, warto na początek ze słodyczy przerzucić się na owoce z dużą ilością błonnika, który wspomaga trawienie, np. jabłka i pomarańcze). Młoda mama powinna też zapomnieć o chipsach i gazowanych napojach (z wyjątkiem wody), oraz poszukać lepszych zamienników dla tłustych mięs (np. indyk, podroby i ryby). Mama powinna mieć też chwilę dla siebie, np. na basenie. Sport pomaga schudnąć po ciąży i przyspiesza metabolizm. Uwaga jednak na aktywność fizyczną po zabiegu cesarskiego cięcia – są inne priorytety niż płaski brzuch po porodzie. Ciężarna powinna zaczekać, aż rana się zagoi, nie nadwyrężać brzucha  i nie podnosić w tym czasie ciężkich ciężarów.

Przykładowe ćwiczenia na płaski brzuch po porodzie

Dla kobiet po ciąży zmorą bywa obwisły brzuch – można jednak pomóc mu wklęsnąć. Oto dwa przykładowe ćwiczenia na mięśnie brzucha, które mama może wykonać „we współpracy” z dzieckiem. Świetnie sprawdzi się też pilates, podczas którego pracują w dużej mierze mięśnie brzucha.

  1. Samolot

Połóż się na plecach. Zegnij nogi w kolanach i przywiedź je do brzucha. Połóż dziecko na łydkach i chwyć je za ręce. Następnie na nogach unieś je powoli w górę, uważając, by maluch się nie zsunął. Możesz też próbować prostować kolana w górze, utrzymując nogi cały czas w tej samej pozycji.

Wykonaj 12 powtórzeń w serii.

  1. Noski-eskimoski

Malucha połóż na plecach, a sama przyklęknij nad nim (ustaw się tak, jakbyś robiła kobiecą pompkę). Ugnij ręce lekko w łokciach, tak aby plecy tworzyły linię prostą z biodrami. Następnie powoli, napinając jednocześnie mięśnie brzucha, opuszczaj się w dół do buzi malucha. Nosem możesz podotykać jego noska lub dać mu całusa w oba policzki. Przy wykonywaniu tego ćwiczenia odrywaj kolan od podłoża.

Wykonaj 12 powtórzeń.

Zdarza się, że młode mamy są tak skupione na dziecku, że dochodzą do formy bez większych starań. Jeśli jednak masz z tym problem, uzbrój się w cierpliwość i postaraj się lepiej zorganizować czas – by zawsze mieć go na posiłek i zadbanie o siebie, a to z kolei zaprocentuje w opiece nad dzieckiem.

Zobacz także: Zadbaj o kręgosłup podczas ciąży

Schudnij po ciąży
5 (100%) 1 vote